Paasvakantie – luie vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marijke Verwimp - WaarBenJij.nu Paasvakantie – luie vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marijke Verwimp - WaarBenJij.nu

Paasvakantie – luie vakantie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marijke

24 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal! Hier ben ik weer, deze keer met niet zo’n erg lange blog, maar alles dat er is gebeurd staat erin. Niet veel dus! :) Paasvakantie = luieren en vooral niet al te veel (vermoeiends) doen. Veel leesplezier! Hopelijk vervelen jullie je niet te erg bij’t lezen van deze blog. :)

Woensdag 15/04

Woensdag was het vooral een relaxdag. Ik dacht eraan om echt niets te doen, maar heb dan toch besloten om eindelijk m’n haar eens te kleuren. Mijn haar en dat van Bianca. Want ik heb kappertje gespeeld.. (of misschien moeten spelen) :) Maar soit, mijn kleur is best wel goe uitgeslagen, lekker fel. :)
Evi had een lading Flairs gekregen, die ik ondertussen al allemaal uit heb gelezen. Maar in eentje ervan stond een kei cool hebbeding (en dan echt als in: “hebben hebben hebben!!” :)): Een schildpad met La Tourette! :) ’t Is echt een super schattige schildpad (ziet er een beetje gestoord uit) en bij alles wat da beestje zegt, vloekt het. :)
Woensdagavond zijn Ellen, Bianca en ik samen met Joachim, Pia en Carmina gaan eten in de Zus en Zo. Daar houden ze trouwens elke donderdag filmavond, buiten op groot scherm. Heel gezellig om te zitten en’t eten is ook heel lekker! En’t is ook heel mooi gelegen: ’t ligt achter de palmentuin, dus dan zie je constant die mooie grote palmen wanneer je aan het eten bent. Ook heel leuk aan de Zus en Zo is da je alleen maar buiten kunt zitten, in een soort van tuin. ’t Was woensdagavond lichtjes aan’t regenen, maar wij zaten droog onder onze grote parasol. EN ze hebben er heel lekkere caipirina! :) Ook heel belangrijk.. :)
Zo, na heel lekker gegeten te hebben (pasta spinaci) kregen we allemaal ons klopke. Zus en Zo ging trouwens om elf uur ook dicht, dus dan zijn we maar gewoon naar huis gegaan. Nog even babbelen en dan in bed!

Donderdag 16/04

Donderdag is er nog minder gebeurd dan woensdag.
Wat heb ik gedaan? M’n nagels gelakt en voor de rest weinig uitgestoken.
Wel hebben we ’s avonds in een donkere keuken (want ons licht is kapot en de electricien komt maar niet) afgewassen. Ellen en ik allebei met onze petzls op, compleet scoutsgevoel. :) Dan zijn Bianca, Tineke en ik rond twaalf uur nog naar Havana Lounge getrokken. Toen we er aankwamen, was het nog salsa-muziek, da’s altijd tot een bepaald uur, maar nu begon het wel heel lang te duren.. Maar na een tijdje kwam er dan eindelijk goeie muziek. Spijtig genoeg stonden we tussen heel veel mensen te dansen, dus veel gebots en geschuur… Yuch.
Op een bepaald moment was er zelfs muziek van Linkin park en Papa Roach en zo, echt ff alles geven. :) Leuke afwisseling zenne!
Rond vier uur besloten we dan toch maar naar huis te gaan. Snel nog een smsje naar Jochem (het was bij jullie dan ook al negen uur ’s ochtends) en slapen!

Vrijdag 17/04

Vrijdag weer goed uitgeslapen. :) Da moet, want het is vakantie! :) Toen ik dan eindelijk wakker en op was geraakt, vroeg Ellen of we om 13u zouden kunnen vertrekken naar de stad, want we zouden gaan shoppen. Oké, 13u, da haal ik wel! :) En ja, ik was nog eerst klaar ook. Heb nog een hele tijd zitten wachten tot Ellen en Bianca klaar waren. :)
Maar dan konden we eindelijk vertrekken! Op naar het busje dus. Maar eerst even geld afhalen, want ik was weer blut. Spijtig genoeg gaf de ATM me geen centjes en moest ik dus tot in de stad wachten om geld af te halen. In de stad aangekomen trokken we eerst naar de Jeruzalem Bazaar om stoffen te kopen. Ellen had een paar dagen eerder al stoffen gekocht en was naar de kleermaker gegaan om er een kleedje van te laten maken. Dat gingen wij dus ook doen! Ik heb echt twee super mooie stoffen gekocht! Eentje voor een kleedje (voor de ingewijden: ongeveer zoals da leuk kleedje van Mirepoix, maar dan om te knopen in de nek) en eentje voor een rok. Ik hoop da ze wa meevallen. Want die mens had geen voorbeelden om te tonen, maar ik heb er tot nog toe nog vertrouwen in.. :)
Daarna was het shoppen geblazen. Eigenlijk moest Bianca enkel een puzzelboekje hebben, maar toch was het elke keer we een winkel tegenkwamen: “Gaan we even binnen kijken?” “Jaaaaaaaaaaaaaaaa!” :)
Ik heb echt een super mooi kleedje gekocht. Heb ook nog super toffe schoentjes en een mooie rok. Heb er dan ook heel de tijd in gelopen vanaf het moment dat we thuiskwamen. (direct inlopen he!)
Na het avondeten (spagetti) was de film Twilight op tv! Die hebben we met z’n allen gezien. Da’s echt zo ne schone film he! Alleen lastig da er constant iemand bijzit die heel de tijd vragen stelt die in de film beantwoord worden. Maar soit, ik heb em toch nog maar eens gezien. Weliswaar in crappy kwaliteit, want de post kwam nie goe door.
Ellen, Bianca en ik bleven ’s avonds lekker thuis. We hebben gewoon de rest van de avond (en een groot deel van de nacht) gezapt en gebabbeld.

Zaterdag 18/04

Op zaterdag heb ik nie echt veel speciaals gedaan. Heb Iep van Joke van Leeuwen uitgelezen en ben in een ander boek begonnen. (De heks van Brigan) Ben m’n laatste boek aan’t sparen voor op het vliegtuig.. Misschien koop ik er nog wel eentje, als extra… :)
Joachim is op bezoek gekomen, en een tijdje daarna kwam Pia ook nog af, best wel gezellig. Hebben we samen wat geaperitiefd (ook al is het geen echt woord).
’s Avonds waren Tineke, Sharon en Evi weg, ze gingen naar de aankomst van de vierdaagse mars kijken. Da’s trouwens heel tof om te zien, da zijn allemaal groepen mensen, ik denk verenigingen voor’t grootste deel, die allemaal mooi verkleed zijn en die nen hele toer lopen. Wij hadden al andere plannen voor ’s avonds en hadden niet zo veel zin om mee met de anderen te gaan, dus wij bleven thuis en aten restjes. :)
Na het eten maakten we ons rustig klaar, want we hadden een bijeenkomst van de Blanche Marie-gangers in Chillz, een kleine discotheek (als ik het al zo kan noemen). Buiten staan er tafels waar je kan zitten drinken en eten, heel leuk ingericht, een beetje een jungle-sfeer, goed om te chillen. :) En binnen is er gelegenheid tot dansen, maar da werd er weinig tot niet gedaan.
We kwamen er aan en volgens mij was er nog niemand, dus zijn we maar ergens gaan zitten en bestelden we iets te drinken. Het volk kwam daarna druppelsgewijs binnen. We zaten echter in een ongelukkig hoekje, dus zijn we na een tijdje bij andere mensen gaan staan. Toen da ons weer verveelde, zochten we weer een ander tafeltje op. Ik had ondertussen echter pijn gekregen in m’n buik, zo ongeveer in m’n maagstreek, dus ik had al nie meer veel zin om het al te lang te rekken. Gelukkig zeiden Niky en Vincent niet lang daarna dat ze naar huis zouden gaan. Ik kon dan mee een taxi delen.
Thuis aangekomen was ik natuurlijk helemaal alleen. Iedereen was uit. Ik ben maar gewoon in m’n bed gekropen met een filmpje (The Chronicles of Narnia: Prince Caspian). Na zo’n vijftal keer in slaap te zijn gevallen op twintig minuten, besloot ik toch maar gewoon te gaan slapen.

Zondag 19/04

Zondag was een tamme dag. We hebben eigenlijk niet veel meer gedaan dan tv gekeken, er speelde ne mooie film, Bedtime Stories. Daarna ben ik naar mijn kamer getrokken en heb ik de rest van The Chronicles of Narnia: Prince Caspian, gezien. Weer ne leuke Narnia-film! Jaja, zo’n films zijn echt wel m’n ding. :)
Toen ik dan weer beneden kwam, was het rond zes uur en was eindelijk iedereen wakker. :) Tineke, Sharon en Evi moesten hun bagage pakken, want zij vertrokken maandag voor vijf dagen naar Awaradan, ergens in het binnenland.
Tineke en Evi maakten het avondeten; pikante kip met rijst. Daarna hebben we eigenlijk weer nie veel gedaan. Afgewassen natuurlijk, en dan maar weer wat tv gekeken, of gelezen of een puzzeltje in het puzzelboekje gemaakt.

Maandag 20/04

Op maandag vertrokken Sharon, Tineke en Evi om half tien naar het vliegveld hier op Zorg en Hoop. Best wel handig, want da’s hier echt nie zo ver vandaan.
Bianca en Ellen zouden met Pia en Joachim naar Nieuw-Amsterdam fietsen. Bianca enkel als het goed weer was, en rara, ’t was toch wel goed weer zeker? :) Ik had niet zoveel zin in een fietstocht, dus ik bleef lekker thuis. Helemaal alleen, da’s ook wel eens fijn.
Heb dan ineens een kuisboost gekregen, dus heb heel het huis geveegd en wa geschrobd. Daar heb ik mijne dag mee gevuld. Rustig op’t gemak heel het huis aangepakt. En dan tussendoor even gepauzeerd om te eten natuurlijk. Een boke microgolf-kaas voor de tv. Da had ik wel verdiend. :) En daarna was het al weer tijd om naar de cyber te trekken voor mijne date met Jochem. :)
Maar allé, in de cyber kreeg ik het idee om tortilla te maken. Op weg naar huis stopte ik dus aan het groentekraam voor tomaatjes en ajuin. Daarna thuis alles snijden da’k al kon, de patatjes koken en dan naar de andere winkel voor eitjes. Ondertussen nog een paar keer naar de papa gebeld om de juiste hoeveelheden te weten. Toen ik terug thuiskwam, hoorde ik ineens ne fiets naast mij slippen. Ik dacht, nie kijken, da’s gewoon weer zo ne show-off of zo, en ik was aan’t bellen. :) Maar nee zenne, gene show-off, enkel de Wous die maar weer eens voor de deur stond. :) Hij bleef ineens plakken, want hij wou toch eens zien hoe ik tortilla maakte, da’s iets dat em nie kende. En dan is em ineens ook blijven plakken voor’t eten. Die Surinamers, da’s echt een ras apart zenne.
Toen de tortilla bijna klaar was, kwamen Bianca en Ellen terug. Ze waren allebei goe verbrand, amai. ’t Was dan ook wel heel mooi weer. Snel de tafel dekken en eten!
De tortilla is best wel goed gelukt, alleen een klein beetje te bruin onderaan (om maar niet te zeggen dat em is aangebakken he :)). Ik mocht van Ellen en Bianca de rest van de week ook koken. Nie zenne! :)
Bianca en Ellen waren allebei goe moe van de fietstocht, dus zijn we allemaal niet te laat in ons bed gekropen. Ik weer met een filmpje, ik was nog niet zo enorm moe. Deze keer was het Max Payne. Maar weer heb ik em nie kunnen uitzien. Zodra ik in mijn bed lig, zeggen mijn ogen da’k moet slapen. Dus na de helft van de film met moeite uit te zien, ben ik maar weer gewoon gaan slapen.

Dinsdag 21/04

Dinsdag was echt de ULTIEME tamme dag. Ellen was al vroeg weg om op school aan haar poppenkast te gaan werken en Bianca en ik hebben eigenlijk een hele dag voor de tv gehangen. Maar da moet ook wel eens kunnen he. :) Hebben weer een aantal leuke films gezien, waaronder “Confessions of a Shopaholic” en de laatste was “Are we done yet?”. Allebei leuke films. Ondertussen had ik nog even geregeld dat we zouden gaan bowlen en eten met de andere groep. Dus toen de laatste film gedaan was, hadden we nog een uurtje voordat we zouden gaan eten.
Snel even naar de bank, ons klaarmaken en op de fiets naar de bowling. Da’s eigenlijk gewoon ons straat uitfietsen, dus ver is da nie. :) We waren er op tijd, maar de andere groep (natuurlijk) nie. Even beslissen waar we zouden eten (in een sportsbar/grillrestaurant) en dan kon onze avond beginnen he. We vlogen er al ineens goe in met lekkere cocktails (mijn eerste was blauw en heette “swimming pool”). Daarna nog lekker gegeten, ik heb eens een gewoon slaatje gegeten, maar’t was wel lekker zenne, met kip en een speciaal sausje en vooral groentjes(!). :) Dan als afsluiter nog een cocktail (deze keer ne “yellow card”, alles was in het sport-thema). We hadden een baan gereserveerd voor de bowling, dus we waren toch al zeker van een plaatsje.
Toen we boven aankwamen, was het wel ff verschieten. Drie pooltafels, allerlei “arcade”-spellekes en acht bowlingbanen. Daarbij nog eens overal tv’s met muziekclips en fluo tapijt, jaja, ’t was de moeite! :) We haalden snel onze schoenen en stelden teams samen. De Joachim speelde alleen, onder de naam Joe!, Ellen en Pia waren De Froe’s, Niky en Vincent vormden samen de Balla Balla’s en Bianca en ik waren Team Red. De eerste ronde was al direct ne grote winner, iedereen had goeie punten. Maar aiai, tijdens de tweede ronde was ik aan de beurt, Marij, de ultra-bowler *ahum*. Laat ik het erop houden da we zijn verloren. :) Ons tweede spel wilde maar niet starten. Reden? De computer was vastgelopen. We kregen dus de helft van ons geld terug en besloten dan maar wat te gaan poolen. Weer speelde ik mee, deze keer in team met Ellen. Ellen “ik kan da nie goe zenne” Vanderheyden. Jaja, nie goe kunnen. De eerste bal was er al in. :) Ik heb me toch wel kunnen redden, heb er zelfs een paar keer ingespeeld. :) Jeej me! :)
Na ongeveer een goei half uur was het spelen gedaan, Pia en ik besloten dan maar even een van die arcade-spellekes te spelen. Leuk zenne, zo’n vechtspelleke. Ik won, dus kon nog ff verder tegen de computer spelen. Weliswaar nie al te lang, want die computer won natuurlijk van mij. :) Dan nog even wachten tot Niky en de Vince gedaan waren met hun spelleke en dan trokken we terug naar huis. Allemaal zo tam als iets kropen we weer op tijd in ons bed. De perfecte moment voor mij om de rest van m’n film te zien natuurlijk. :) Deze keer viel ik nie in slaap! ’t Was gene slechte film, maar nie om over naar huis te schrijven. (ook al heb ik da bij deze wel gedaan. :))

Woensdag 22/04

Vannacht ben ik rond vier uur wakker geworden. ’t Was kei hard aan’t gieten. Een klein voorproefje voor de rest van de dag, zo bleek. ’t Is echt al nen hele dag met tussenpauzes mega hard aan’t gieten. Na de tussenpauzes valt het water ineens weer met BAKKEN uit de lucht. Echt precies of ze’t waterreservoir ff openzetten boven.
Voor de rest is’t tot nog toe een heel rustige dag. Ik ben aan m’n dagboek en blog aan’t werken, Ellen loopt zich te vervelen en Bianca is op’t terras ook aan haar blog aan’t werken. (Of da denk ik toch. Ben er enkel zeker van da ze op’t terras zit, want daar komen de vieze hoest-geluiden vandaan. :))
Na het eten werkten we nog aan ons eindwerk en maakten we een planning voor de komende twee weken op.
Rond half zes stond er een pick up voor de deur die toeterde. Ellen was net beneden, dus ik riep naar haar dat er iemand voor de deur stond. Ondertussen was de vrouw in de pick up al uitgestapt. Het bleek Carla te zijn, de onderdirectrice van de school waar Tineke en Sharon hun project uitvoeren. Ze kwam vragen of Tineke en Sharon geen zin hadden om mee te gaan zwemmen. Maar aangezien Tineke en Sharon niet thuis waren, ging dat dus niet he…
Ze vroeg dan of wij geen zin hadden om met haar te gaan zwemmen. Ik vond het een beetje bizar om met de directrice van een andere school te gaan zwemmen, maar Ellen zei dadelijk ja, dus gingen we zwemmen. Om tien voor zeven moesten we klaarstaan.
Natuurlijk stonden we om die tijd allang klaar, maar was er geen spoor van Carla te bekennen. :)
Rond zeven uur was ze er wel zenne, dus geen probleem. :) Bij het zwembad aangekomen, mochten we op de parking van het zwembad zelf, die is voorbehouden voor kaarthouders. Uitstappen, zak wegleggen, uitkleden en douchen en dan eindelijk het water in!
Carla zelf trekt heel de tijd baantjes, dus besloten wij dat ook maar te doen. Na twee baantjes (100 meter dus) besloot Bianca al iets te gaan eten, zij had al een tijdje honger. Ellen en ik besloten nog even door te zetten en deden er nog vier baantjes bij. Ik was nog niet moe, maar zo de hele tijd baantjes trekken begint mij na een tijdje ook wat tegen te steken. Ik ben blij met mijn 300 meter zenne. :) Da’s in ieder geval al langer dan wat ik normaal zwem. :)
Na die zes baantjes besloten Ellen en ik om toch ook maar iets te gaan eten. Ik hoopte op een loempia, want die zijn daar echt wel lekker, maar spijtig genoeg waren die al op. Ik ging dus voor een kommetje saoto-soep. Lekker zenne, enkel wa veel sojascheuten naar mijn goesting.
Ik bestelde ook nog een cola, die bevroren bleek te zijn, ook lekker *ahum*… :)
Na een tijdje kwam Carla ook uit het zwembad. We kleedden ons om en trokken weer naar de auto. Daar stonden we nog eerst een hele tijd te praten over de verschillende nationaliteiten op de scholen. En de verschillen tussen die nationaliteiten.
Daarna de auto in en naar huis. In de auto werden we nog uitgenodigd om op 1 mei mee te gaan wandelen. (maar ik besef net dat we op 1 en 2 mei naar Galibi gaan, dus da gaat nie he)
En dan zijn we tijdens het zwemmen ook nog uitgenodigd om op vrijdag Barras te gaan maken bij Carla. Heel leuk, want da’s kei lekker en dan kunnen we ook ineens zien hoe ge da maakt.
Bij het thuiskomen nog even tv gekeken en dan in bed met, rara, een film! Deze keer was het X-men origine: Wolverine.
Ik weet nu waarom die al zo vroeg op (gekopieerde) dvd was. Die film was gewoon zelfs nog nie af! :) Echt te grappig om te zien, soms zag je gewoon computerbeelden. Of soms zag je de hulplijnen van de acteurs. :) Eigenlijk wel eens leuk om da te zien voor da allemaal afgewerkt is. ’t Was in ieder geval ne goeie film.

Donderdag 23/04

Op donderdag werkten Bianca en ik nog wat voor school. Eerst zorgden we ervoor dat alles voor volgende week klaar was. Kopies gemaakt, dingen genoteerd, uitgewerkt. Ondertussen werkte ik ook nog aan ons eindwerk. Voor de VLIR-beurs hebben we veel moeten uitwerken. Da’s best handig, want die dingen kunnen we ook gebruiken in ons eindwerk.
Daarna heb ik weer een boek uitgelezen. Deze keer was’t “een kleine kans”, maar van wie juist, da weet ik nie. Bianca was ondertussen beginnen kuisen, dus heb ik boven ook maar even meegedaan. Weer heel de boven geveegd en het terras met water gekuist. ’t Was weer nodig… Hoeveel haar da ne mens verliest! Da ziede dan kei hard op die witte tegels he…
Daarna heb ik nog beneden het terras gekuist. Allé ja, gewoon nen emmer water uitgekapt en dan met de aftrekker al het water wegdoen. Da was proper genoeg. :)
Daarna was Ellen eindelijk terug. Ze was samen met de Joachim en de Jerry (een van de koks die meeging naar Blanche Marie) naar een scouts-happening gegaan.
We maakten ons dan klaar, lekker douchen, mooie kleren aandoen, klein beetje opmaken… En dan vertrokken we richting casino! Jaja, we gingen gokken. :)
Ik voelde me wel wa onwennig toen we daar aankwamen zenne. Eerst maar gaan zoeken waar we chips konden wisselen en dan eens op verkenningstocht door het casino. :) We hebben eigenlijk de hele tijd op zo’n “slotmachines” gespeeld. Da was wel eens leuk om da te doen.. :) We hebben ons denk ik allemaal goe aan onze limiet gehouden. Ik heb 35 SRD gewisseld, da’s zo’n €10. Daar kregen we drank en eten voor. Want om 22u was er een buffet. Met lekker eten zenne! Dus voor tien euro heb ik ne leuke avond in een casino gehad. :) Heb er wel niks aan overgehouden, maar soit, het zij zo. Sometimes you win, sometimes you lose. :)
Na ons casino-avontuur hadden Ellen en Pia nog zin in iets vettigs. Op naar McDonalds dus! Maar spijtig genoeg was de McDonalds al dicht, dus belden we de taxi om ons naar Havana Lounge te brengen.
Nog even thuis stoppen voor slippers en we konden weer verder. :) Toen we eraan kwamen was het nog volop salsa. Da besloten we nog maar even uit te zitten (onder het genot van een chiller). Toen dan de ‘gewone’ muziek begon, trokken we toch naar binnen. Doordat de dansvloer net leegliep doordat de salsa-dansers weggingen, hadden we plaats om te dansen! Allé ja, toch even.. Want al gauw stond heel de dansvloer weer vol.
Om dan even de rest van de avond in’t kort te vertellen: een vechtpartij, nie zo ne goeie muziek en mensen die voorsteken aan de bar. We waren dus niet al te laat thuis. :)

Vrijdag 24/04

Op vrijdag moesten we ‘op tijd’ opstaan omdat we om 12u bij Carla verwacht werden om barras te bakken. Dus ik sta op, douche, even naar de winkel voor broodjes want Ellen had een eitje gebakken, en dan snel verder klaarmaken.
Bij Carla thuis aangekomen, bellen we toch maar even om te horen of we wel juist zitten. En wat blijkt? We zitten juist, maar worden pas later verwacht! Om half drie? Nee, dat gaat niet, we hebben al iets anders afgesproken. Twee uur dan? Mja, da’s wel een beetje dom om naar huis te fietsen en dan twee uur later er weer te moeten zijn, niet? Op zaterdag dan? Dan moeten we naar de stad. Wanneer zou het dan zijn? In de middaguren, rond vier uur of zo? Oké, we bellen dan nog wel.
Het enige dat ik hierover kan zeggen is: Typisch Surinaams! :)
Dus trokken we maar terug naar huis. Om wat te doen? NIKS! :) Kruiswoordraadsels oplossen en bloggen.
Ondertussen zijn de andere meisjes ook weer terug van Awaradan en heb ik de eerste verhalen al gehoord.
Vanavond gaan we naar de cinema, ook eens een ervaring he. We proppen echt wel alles in die paasvakantie. :)

Zo, dit was het weer. M’n blog is toch ietwat langer uitgeslagen dan ik dacht, dus jullie zullen er weer veel ‘leesplezier’ aan hebben! :)
Bomma, bedankt voor je leuke brief, ’t was super om nog eens iets van je te hebben gehoord! Binnenkort alle verhalen in’t echt he! :)
En Sam en Ellen, merci voor’t kaartje, vond het echt super!
Allé, tot binnenkort allemaal! ’t Begint hier echt te korten… :(

xx

• 24 April 2009 - 19:44

Papa:

marijke heb toch zo dikwijls gezegd dat je niet mag gaan vechten in een dancing lol

• 27 April 2009 - 19:50

Marcv:

jij vindt t blijkbaar echt wel spijtig dat t begint te korten...
    nog ff alles geven!!!
    grtjs