Een weekendje cultuur :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marijke Verwimp - WaarBenJij.nu Een weekendje cultuur :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marijke Verwimp - WaarBenJij.nu

Een weekendje cultuur :)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marijke

30 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

’t Zal weer een vrij kort blogje worden, wegens gebrek aan tijd en een weekend is ook nie zo heel lang he… Maar er staan weer een aantal foto’s online, van onze uitstap naar de palmentuin en fort Zeelandia

Vrijdag 27/03

Vrijdagavond aten we (weer) in de Zanzibar, lekker eten! En lekkere cocktails als aperitief… :) Maar zo kennen jullie me nu al wel zeker? En nee, ’t is niet enkel eten en drinken da’k hier doe.. Daar hoor je dadelijk meer over! :)
Na Zanzibar wilden we iets gaan drinken in ’t Vat. Toen we eraan kwamen, was het precies omgevormd tot een cafeetje in Nederland, zo veel blank volk! Echt, ik zag bijna geen donkere gezichten meer, er zal wel een nieuwe lading stagiaires of toeristen zijn aangekomen… :)

Na even rondgelopen te hebben, besloten we om toch nog een plaatsje te gaan zoeken in’t Vat, Nicky en Vincent hadden veel zin in een Banana Split, en naar mijn weten is dat de enige plaats in die buurt waar je dat kan eten. :)
Na een drankje waren we allemaal pompaf. We besloten dan maar ineens naar huis te gaan. Thuis aangekomen dadelijk het bed in, zalig om op tijd te gaan slapen.

Zaterdag 28/03

Zaterdag stonden we op tijd op, we wilden graag Fort Zeelandia gaan bezoeken. En we zagen vrijdag dat de Palmentuin terug open was, dus wilden we daar natuurlijk ook naartoe.
Aangekomen aan Fort Zeelandia, bleek dat het op zaterdag niet open was. Welk museum is er op zaterdag, de perfecte weekenddag om iets te gaan bezoeken, niet open?
Fort Zeelandia dus…
Maar niet getreurd, we hadden een back up-plan! We trokken dus richting de Palmentuin.
De Palmentuin is een park vol met palmen en bijna alleen maar palmen. De palmen waren we al vrij snel beu gezien, maar na een wandeling door het park ontdekten we een speeltuin! Blij als kleine kinderen kropen we op de speeltuigen, met hilarische scenario’s tot gevolg. :)
We begonnen op een draaimolen, da was lang geleden! Echt leuk om nog eens rond te draaien en gewoon zot te doen. :) Next up waren de schommels. En ja, ik kan het nog steeds, schommelen. Maar da’s nu niet direct iets da je verleert zeker? ;)
Bianca durfde het nog aan om op een ultra hoge (en hete) glijbaan te kruipen. (daar was ik nooit van m’n leven afgegleden, zonder leuning of zo, heel veilig voor de kinderen…)
En tot slot kropen Ellen en ik nog op de ULTRA hoge wip. Echt, zo’n hoge wip had ik nog nooit gezien, die zou perfect in de Efteling of zo passen. :) Op het hoogste punt was hij zeker 1m80 hoog!
Maar heel leuk! :) Ook al geraakte ik bijna nooit tot aan de grond tijdens het wippen zelf. Dus’t was nie vermoeiend! :)
’s Avonds aten we afhaal-bami en –nasi. Niet om over naar huis te schrijven, dus daar hou ik het voorlopig maar bij. :)
Na het eten hadden Bianca, Ellen en ik nog een klein “filmavondje”. We zagen eerst Sweeney Todd (zalige film, alleen spijtig dat het geluid wat zacht was), maar daarna moesten we nog wel een film zien, want Ellen vond de voorgaande een beetje luguber. In tussentijd was Wous nog afgekomen en had hij popcorn gemaakt. Het werd dus een echte filmavond.
Ik heb trouwens geleerd hoe je dreads moet instoppen, dus als er iemand is wiens dreads een beetje zijn uitgegroeid, let me know, I’ll fix it.. :) Jaja, ik leer hier op alle vlakken iets bij! ’t Is een totaalervaring.
Toen we na de films beneden kwamen, was’t nog “the Bourne Identity” op tv, gevolgd door “the Bourne Supremacy”, ’t was dus weer vrij laat eer ik in m’n bed lag. :)

Zondag 29/03

Na veel te weinig slaap stond ik weer op (vrij fris, al zeg ik het zelf) om naar Fort Zeelandia te gaan. Deze keer waren we zeker van onze zaak. Op zondag, om 12u zou er een rondleiding gegeven worden.
Dus we komen er aan, een klein beetje te vroeg, kopen een flesje drank, want het was weer fameus warm, en de gids komt eraan.
Het was een heel interessante rondleiding, gegeven door ne gids die er volgens mij heel veel van wist. Ik had het fort eigenlijk veel groter verwacht, dus het was een kleine teleurstelling toen we er eindelijk binnen stonden. Maar ’t was toch weer heel leuk en interessant om hier wa cultuur op te snuiven. Meer van da graag! :)
Toen de rondleiding gedaan was, besloten we om nog een kleine snack te gaan eten in’t Vat. (da wordt hier precies al mijn stamcafe...) :)
Daarna terug naar huis en wat relaxen. Eindelijk eens en dagje waarop ik nix MOEST doen. Fijnfijn...
’s Avonds waren we uitgenodigd om bij Wous thuis iets te gaan eten. Z’n mama had gekookt en wat stond er op het menu? ROTI!!! Hmmmmmm... :)
Na het eten reden we nog even langs de famailie van Gunno, weer een nieuwe vriend. Daar leerden we zijn familie kennen. Dan nog even een “korte stop” bij z’n eigen huis. We waren dus weer te laat thuis. :)
Maar ja, ik kan hier blijkbaar wel tegen weinig slaap tegen, gelukkig zijn het maar halve dagen.. :)

Maandag 30/03

Vandaag was m’n eerste lesdag in de vierde klas. Deze klas is echt ongemotiveerd en heel moeilijk aan het werk te krijgen. Ik zal dus nog fameus uit m’n pijpen moeten schieten. (is dat de juiste uitdrukking?)
Maar ik zie het nog wel zitten zenne, gewoon ff hard werken tijdens de lessen die’k moet geven (want we hebben een nieuwe afspraak dat we niet alle lessen meer gaan geven, zodat we wat meer tijd aan ons project kunnen besteden).
Nog een paar leuke afspraken gemaakt met meneer Paulus. We zullen binnenkort klasfoto’s maken van alle klassen met hun klasjuf. We vonden dit voor onszelf een leuk aandenken en voor de school zelf leek ons dit ook wel leuk.
Ik besefte daarstraks trouwens wel dat ik een aantal kinderen ga missen wanneer we terug naar België gaan. Dit heb ik tijdens een stage nog niet veel gehad. Maar hier begin je heel de school te kennen en er zijn zoveel leuke kinderen. (er zitten ook wel wat deugnieten bij, maar die zijn meestal ook wel lief)
Dus dan wil ik zeker aandenkens aan deze kinderen hebben!
Binnenkort is het trouwens ook het einde van het kwartaal. Dit wordt door de leerkrachten elk jaar gevierd met een uitstap of een etentje of zo. Tot nu toe blijft het bij lekker eten op school, maar misschien kunnen we nog een uitstap regelen. Wie weet… :) Ik wil er in ieder geval m’n best wel voor doen, het leek me erg leuk.

  • 30 Maart 2009 - 20:46

    Papa:

    "uit m’n pijpen moeten schieten" zal waarschijnlijk wel een surinaamse uitdrukking zijn zeker ? hahaha

  • 30 Maart 2009 - 20:48

    Marijke Verwimp:

    Ik wou eerst reageren! :) Mijn uitdrukkingen wijn niet meer wat ze geweest zijn.. Laten we het daarop houden. :)

  • 30 Maart 2009 - 20:49

    Papa:

    "uit m’n pijpen moeten schieten" zal waarschijnlijk wel een surinaamse uitdrukking zijn zeker ? hahaha

  • 30 Maart 2009 - 21:04

    Sonja:

    je zal uit je krammen moeten schieten en uit je pijp moeten komen als je terug thuis bent :) om voor ons roti te maken bijvoorbeeld ;)

  • 31 Maart 2009 - 06:10

    Marcv:

    t wordt alsmaar leuker daar in suri... nog zin om terug te komen?

  • 31 Maart 2009 - 08:57

    Hildegard:

    Jouw verhalen lezen als een roman... opgesplitst zoals in een weekblad. Elke keer open je dat ook vlug om te weten hoe het verhaal verder gaat! Ik denk altijd met kleurrijke beelden en maak ze dus ook bij elk verhaal (geholpen door de foto's). Zolang het enthousiasme er blijft afstromen, ben ik heel blij voor je!!! Vele groetjes.

  • 31 Maart 2009 - 12:09

    Grote Zussmurf:

    En maar zuipen :))) en fretten :) twas weer een leuk blogje om te lezen lieve zussepus, en sorry dat ik er gisteren avond ni bij was, heb geschilderd bij ekrem..dikkez oen

  • 01 April 2009 - 20:16

    Vriendje:

    Don't get to hooked!

    I want you back here ;)

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Samen met Bianca ga ik drie maanden lesgeven in de Rankinschool in Paramaribo. We zetten daar ook een leesproject rond technisch lezen verder.

Actief sinds 16 Jan. 2009
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 11670

Voorgaande reizen:

08 Februari 2009 - 09 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: